dimarts, de desembre 12, 2017

COM ENS VOLEM MOURE?

Hem aprovat des del consens el Pla de Mobilitat Urbà Sostenible de la ciutat. Aquest document s'encarregarà d'organitzar la mobilitat de persones, vehicles i mercaderies en la nostra ciutat durant les pròximes dècades. I ho hem fet possible amb els següents criteris. En primer lloc basant-nos en el marc legal vigent que ens obliga a tindre aquest document des de l'any 2015, fet que fins al moment s'havia obviat. Per tant, ja estem complint amb allò que ens obliga la Llei de Mobilitat de la Comunitat Valenciana i s'ha pogut fer gràcies als treballs tècnics i a l'acompanyament d'autoritats en la matèria com és el cas de Joan Olmos i Isabel Gonzàlez. Però sobretot, ho hem fet amb la participació de la societat civil mitjançant la Mesa de la Mobilitat i l'impuls polític de la corporació. En segon lloc, s'ha considerat la necessitat d'implementar noves infraestructures, però sobretot noves mentalitats. Xàtiva és una ciutat amb una escala humana on podem anar de punta a punta caminant en menys de 30 minuts, amb un clima agradable, amb unes inclinacions que en més d'un 75% del viari mai superen el 6% d'inclinació però en canvi l'ús del cotxe manté una hegemonia potent amb 21.246 vehicles per a una ciutat de 28.973 habitants. Necessàriament cal intervenir sobre els 25.000 desplaçaments diaris que es fan en vehicle privat per transformar-los en desplaçaments que sostenibles (caminar, bicicleta i transport públic), sobretot si tenim en compte que la mitja de temps i desplaçament en la ciutat és superior en cotxe (17 minuts) que a peu (13 minuts) o en bicicleta (10 minuts). Fem un pensament. Com més s'utilitza el cotxe més inseguretat, més contaminació i més ocupació de l'espai públic per part del vehicle privat. Més enllà dels sorolls, dels possibles accidents i de la influència negativa sobre la salut de les persones a Xàtiva tenim un injust repartiment de l'espai públic que beneficia directament al vehicle privat. La gran majoria dels carrers destinen el 80% de l'espai al trànsit i aparcament i en els millors dels casos el 20% a les persones. Aquest relat de ciutat s'ha d'invertir amb modificacions de la morfologia de la trama urbana fent-la més humana.

L'Objecte d'aquest Pla de Mobilitat és humanitzar la nostra ciutat fent possible un repartiment més just de l'espai públic, trencant totes les barreres arquitectòniques que discriminen a les persones amb discapacitat, fent més amable la ciutat facilitant nous espais de cohesió i encontre (parcs, places, carrers per a l'ús de les persones), prenent mesures per donar la màxima seguretat als vianants, donant una imatge més atractiva, apostant per un model saludable, respectuós amb el medi ambient i apostant per l'ús d'energies netes. Totes aquestes línies d'actuació es despleguen en 80 mesures concretes que ja hem començat a implementar. Encara queda molt de camí per fer, tanmateix estem segurs de què entre tots i totes ho anem a fer possible.